Dariusz Ambroziak Victor Wekselberg ankieta ewaluacyjna ewaluacja szkoleń

Cykl artykułów doktora Victora Wekselberga oraz Dariusza Ambroziaka poświęconych zagadnieniu ewaluacji szkoleń. Cykl składa się z trzech części:

Część 1: Co można zmierzyć za pomocą ankiety ewaluacyjnej?

Ankieta ewaluacyjna stosowana po szkoleniu to bardzo potężne narzędzie. Jeśli mamy dobrą metodologię ewaluacji szkoleń czy projektów, to brak równie dobrej ankiety ewaluacyjnej pozbawia nas wielu informacji. Ważne, abyśmy wiedzieli, co konkretnie ma być mierzone i kiedy oraz czy koncentrujemy się na postawach, opiniach czy wiedzy.

Część 2: Budowa ankiety ewaluacyjnej – praktyczne wskazówki tworzenia ankiet i konstruowania pytań.

Osoby chcące dokonać ewaluacji szkolenia, coachingu, projektu czy danego procesu w organizacji, mają dziś do dyspozycji wiele źródeł oferujących gotowe wzory ankiet ewaluacyjnych np. serwisów z ankietami on-line. Czy warto korzystać z gotowych wzorców? Tak, ale pod warunkiem, że pasują do tego, co konkretnie chcemy zmierzyć w firmie.

Część 3: Jak zamienić dane z ankiety ewaluacyjnej w użyteczną informację biznesową?

Jeśli mamy dobrą ankietę, ale nie zadbaliśmy o zbieranie wyników, to nie mamy materiału do analizy. Jeśli zebraliśmy dużo danych, ale ankieta była nie najlepsza, to również nie mamy czego analizować. Jeśli zaś mamy dobrą ankietę, dobrze zebrane dane, a nie mamy osoby znającej się na analizie danych, to również nie uzyskamy satysfakcjonujących biznesowo informacji z procesu ewaluacji.