psychometria

/psychometria

7 deadly sins of social network analysis

Grzegorz Rajca: Social network analysis (SNA) is a method of analyzing and visualizing social structures, represented in a form of graphs. Although the method itself isn’t new, it has recently become popular, as new software is developed which makes SNA easy and cheap to carry out. However this method has some pitfalls, which may be problematic for analysts who aren’t familiar with it. Here I present a list of 7 mistakes, which keep reoccurring in the field of organizational psychology.

HR Directors Summit, VII edycja – Deska Galtona, podsumowanie

,

Dnia 21 stycznia w hotelu Radisson Blu Centrum Hotel w Warszawie odbyła się VII edycja konferencji HR Directors Summit. Podczas konferencji konsultanci Instytutu Gaussa – Dariusz Ambroziak, dr Victor Wekselberg oraz Grzegorz Rajca – zaprezentowali Deskę Galtona.

HR Directors Summit, VII edycja

Dnia 21 stycznia w hotelu Radisson Blu Centrum Hotel w Warszawie odbyła się VII edycja konferencji HR Directors Summit. Instytut Gaussa reprezentował Dariusz Ambroziak, dr Victor Wekselberg oraz Grzegorz Rajca. Instytut Gaussa po raz kolejny wystąpił w roli partnera konferencji. Była to okazja aby porozmawiać z naszymi konsultantami i wymienić się doświadczeniami. Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją z konferencji.

Analizy w HR krok po kroku

Grzegorz Rajca: jeśli działy HR mają pełnić rolę strategiczną, muszą nadrobić zaległości w zakresie pomiaru i raportowania swojego wkładu w efektywność organizacji. Od pewnego czasu widać wyraźny trend w kierunku zwiększenia roli badań i analiz w planowaniu polityki personalnej. Co kryje się pod hasłem „HR analytics” i jak efektywnie podejść do budowania zaplecza analitycznego w swojej firmie?

Believe it or not, HR is not IT

Grzegorz Rajca: The statement presented in the title might seem obvious, however it is not. Tools and methods offered to HR are often designed by teams of programmers and IT specialists. Not taking social sciences and psychometrics into account results in tools that look great, but fail to deliver results.

5 common ways to misuse the arithmetic mean

Grzegorz Rajca: The arithmetic mean has been used to interpret data since ancient times. It’s very convenient, easy to understand and to calculate. Such convenience however comes at a price, as the arithmetic mean is often misused. The same mistakes tend to be repeated over and over again, so in this article I will describe five mistakes, that I find particularly persistent and problematic.

How to quickly get rid of your best employees

Grzegorz Rajca: If you’re looking for a good way to lose your top performers, one of the easiest methods to achieve that is to promote them. In this article I will cover an interesting concept known as the Peter principle.

Unchangeable people in a changing world: psychology in (business) practice

Grzegorz Rajca: Think you’ve settled down professionally? Think you know yourself very well, can easily predict your performance in new tasks and that you’ve identified exactly where your limits are? You might be an entity theorist, and react with helplessness when faced with new, demanding tasks.

Promocja książki „Standardy dla osób stosujących testy w biznesie”

W czwartek 27 listopada w restauracji Sztuki&Sztuczki odbyła się promocja wydanej przez Pracownię Testów Psychologicznych PTP książki pod tytułem „Standardy dla osób stosujących testy w biznesie. Etyka - procedury – efektywność. Europejskie standardy dla użytkowników testów w biznesie EFPA EuroTest - WO z komentarzami ekspertów.” Podczas spotkania odbył się również panel dyskusyjny, do którego zaproszony został m.in. Dariusz Ambroziak z Instytutu Gaussa.

Standardy dla osób stosujących testy w biznesie. Etyka – procedury – efektywność

Książka ta, w której powstawaniu uczestniczyli również konsultanci Instytutu Gaussa, przeznaczona jest dla osób zainteresowanych kształtowaniem polityki stosowania testów psychologicznych w organizacjach. Zawiera polskie tłumaczenie standardów dla użytkowników testów w biznesie EuroTest-WO opracowanych przez Europejską Federację Towarzystw Psychologicznych EFPA.

Testy psychologiczne w TVP

Informacja prasowa na temat przeprowadzonej przez Instytut Gaussa ekspertyzy procedur promocji stanowiskowych w procesie rekrutacji TVP.

Ekspertyza procedur promocji stanowiskowych w procesie rekrutacji TVP

W ostatnich dniach dyskurs medialny został zdominowany przez doniesienia o procedurach promocji na stanowiska w restrukturyzowanej obecnie TVP. Przy tej okazji bardzo dużo uwagi poświęcane jest samej procedurze, czyli zasadom, wedle których odbywa się selekcja, jak i narzędziom, które są używane podczas tego procesu. W trosce o dobre imię profesjonalnych firm doradczych, które dbają o jakość i rzetelność swoich usług, postanowiliśmy zająć oficjalne stanowisko, przygotowując ekspertyzę, którą wykonaliśmy pro publico bono jako głos w toczącej się dyskusji.

Inteligencja emocjonalna wymaga inteligencji w stosowaniu

Dariusz Ambroziak: inteligencja emocjonalna (IE) jest w modzie i to szczególnie w środowisku menedżerów. Dzisiaj menedżer bez odpowiedniego poziomu IE zwyczajnie nie może pracować. Jednak czy na pewno wiemy, czym jest IE?

Rozwiązania HR, III edycja – relacja z konferencji

,

Dnia 17 kwietnia 2012 w Hotelu Radisson Blu w Warszawie odbyła się III edycja konferencji Rozwiązania HR – spotkania praktyków HR zorganizowanego przez Wolters Kluwer Polska. Poniżej opisane zostały 3 wystąpienia, które zwróciły szczególną uwagę obecnych na konferencji konsultantów Instytutu Gaussa.

Krzywa Gaussa – zastosowanie w HR

Grzegorz Rajca: Krzywa Gaussa odgrywa kluczową rolę w przypadku bardzo wielu zaawansowanych rozwiązań statystycznych. Jest to jeden z najważniejszych w statystyce rozkładów prawdopodobieństwa. Przeprowadzając analizy statystyczne w swojej firmie, czy też zamawiając taką usługę u zewnętrznych firm, warto więc zapoznać się z możliwościami jakie daje Krzywa Gaussa.

Testy wiedzy – cykl artykułów

Cykl artykułów Dariusza Ambroziaka i doktora Krzysztofa Fronczyka poświęconych zagadnieniu tworzenia profesjonalnych testów wiedzy. Cykl składał się z 3 części: Część 1: Jak tworzyć bank pytań do testu wiedzy? Część 2: Jak rozpoznać rzetelność testów wiedzy? Część 3: Benchmarki w testach wiedzy, czyli jak wyznaczyć próg zaliczenia testu.

Śniadanie HR: sieci społeczne w restrukturyzacji

Dnia 20 września 2011 w Wolters Kluwer Polska odbyło się śniadanie HR, które poprowadzili konsultanci Instytutu Gaussa: Dariusz Ambroziak oraz Grzegorz Rajca. Tematem śniadania było zastosowanie sieci społecznych jako narzędzia użytecznego w procesach restrukturyzacji.

Moc analizy sieci społecznych – ukryty potencjał biznesowy

Grzegorz Rajca: Organizacje, poza spełnianiem swoich funkcji biznesowych, stanowią podłoże dla tworzenia się sieci relacji społecznych. Wspólne środowisko pracy wymusza nawiązywanie nowych znajomości i kontaktów związanych zarówno z bezpośrednio wykonywanymi zadaniami jak i życiem prywatnym. Jakie korzyści może przynieść analiza sieci społecznych w firmie?

Mierniki efektywności Pośrednika Sprzedaży

Wolters Kluwer Polska sp. z o. o. - mierniki efektywności Pośrednika Sprzedaży. Zakres współpracy: projekt i obsługa procesu mierzenia efektywności Pośredników Sprzedaży, wraz z prowadzeniem analiz statystycznych.

Zgadzam się – Nie zgadzam się

W badaniach kwestionariuszowych zdarza się, że ludzie zbyt łatwo i zbyt często udzielają odpowiedzi potakujących niezależnie od treści pytania. Przejawia się to w zbyt częstym udzielaniu odpowiedzi w rodzaju „tak”, „zgadzam się” itp.

Skuteczne procedury selekcyjne mogą być opłacalne

Grzegorz Rajca: Ludzie stanowią podstawę jej skutecznego funkcjonowania organizacji. Z tego powodu tak ważną rolę odgrywa kwestia właściwej selekcji pracowników. Przekłada się ona bezpośrednio na wskaźniki finansowe – skuteczne procedury selekcji i awansu mogą pomóc zaoszczędzić przedsiębiorstwom ogromne sumy rocznie.

Jakie cechy osobowości pracowników sprzyjają efektywności pracy?

Dr Krzysztof Fronczyk: Dość często przyjmuje się, że niektóre cechy osobowości pracowników powiązane są z efektywnością ich pracy. Na podstawie przeprowadzonych dotychczas badań uważa się, że im wyższy poziom takich cech jak sumienność czy też stabilność emocjonalna, tym wyższy poziom jakości wykonywanych zadań przez pracowników. Jednakże dane opublikowane w najnowszym numerze Journal of Applied Psychology wskazują, że zależność między osobowością a jakością pracy może być bardziej złożona.

Kwestionariusze osobowości mogą być bezwartościowe w procesie selekcji

Dariusz Ambroziak: Kwestionariusze osobowości są popularną metodą selekcji kandydatów pod kątem zgodności osobowości z wymaganiami danego stanowiska. Jednak jak pokazują badania przeprowadzone w Amerykańskich Siłach Powietrznych w niektórych przypadkach są one nieskuteczne.

Testy kompetencyjne „szyte na miarę”

Test kompetencji zawodowych dopasowany do wymogów stanowiska może trafnie wyselekcjonować kandydatów realizujących określone cele nawet na poziomie 95%. Dobrana w ten sposób kadra ma przełożenie na korzyści biznesowe firmy.

HRcamp, II edycja

Dnia 12 maja 2010 r. odbyła się II edycja konferencji HRcamp, organizowana przez HRstandard.pl oraz pracuj.pl. Temat konferencji brzmiał: "Strategiczna rekrutacja pracowników kluczem do sukcesu firmy". W panelu dyskusyjnym nie zabrakło eksperta Instytutu Gaussa - dra Krzysztofa Fronczyka.

W jaki sposób zwiększyć trafność selekcji kandydatów do pracy?

Dr Krzysztof Fronczyk: W procesie selekcji kandydatów do pracy stosuje się różne obiektywne metody. Samo wrażenie jakie wywiera kandydat, czyli „chemia” nie wystarcza żeby dobrze wybrać kandydatów.

Oszustwa w kwestionariuszach zawodowych

Dr Krzysztof Fronczyk: Testy czy kwestionariusze różnego rodzaju często wykorzystywane są w procesie podejmowania decyzji kadrowych. Stosuje je się np. w badaniach selekcyjnych kandydatów do pracy czy też przy planowaniu ścieżek kariery. W wielu przypadkach pojawia się jednak problem na ile wyniki uzyskane w taki sposób są wiarygodne.

W czym tkwi źródło sukcesu sprzedawcy?

Zastanawiając się nad przyczyną sukcesów, jakie odnoszą sprzedawcy w swojej profesji dochodzimy do wniosku, ze jest ona wynikiem zdolności zadawania pytań przez sprzedawcę. Jest to najważniejsza zdolność sprzedażowa i to w niej tkwi źródło sukcesu.

Działom HR/szkoleń brakuje kompetencji analitycznych

Dariusz Ambroziak: działom HR/szkoleń brakuje kompetencji analitycznych. Pomiar efektywności usług szkoleniowych/rozwojowych umacnia pozycję działu HR/szkoleń w organizacji. Klienci wewnętrzni działu inaczej patrzą na użyteczność działań HR, a zewnętrzni dostawcy szkoleń mobilizują się do pracy nad jakością usług.